Ovo je jedna od onih čudnih preporuka. Muzika koju ćete slušati može vas uplašiti. Moguće je da ne možete da izdržite ni minut. Ipak, probajte, možda u ovim neobičnim zvucima pronađete lepotu koja se krije, koja nije spremna da se pokaže tokom prvog slušanja. Meni je ova muzika beskrajno uzbudljiva, tera me da je slušam ponovo i da probam da je slušam na razne načine, da razmišljam o njoj, da razmišljam o porukama koje nosi, da otkrivam šta je sve ugrađeno u nju, ali i da uživam u estetskom smislu te reči. I to je moguće.

Evo punog naziva (izvor Discogs) „Krzysztof Penderecki / Jonny Greenwood – Threnody For The Victims Of Hiroshima / Popcorn Superhet Receiver / Polymorphia / 48 Responses To Polymorphia“
Ovo je priča o susretu fana i idola, samo malo drugačija priča od onih na koje ste navikli. Naime, Krzysztof Penderecki je bio (preminuo je u martu 2020.) poljski kompozitor sklon avangardnom i eksperimentalnom pristupu klasičnoj muzici. Jonny Greenwood je gitarista benda Radiohead, jednog od najvažnijih bendova popularne muzike. Pažljiviji slušaoci britanskog benda mogli su naslutiti da neko od članova sluša „čudnu“ muziku i da to što je naučio inkorporira u pop/rok formu. Fanovi su mogli da posumnjaju na Džonija, a onda je povučena zvezda benda napisala muziku za film There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson). Bilo je sve jasno, sumnje više nije bilo.
Grinvud je upoznao Pendereckog a potom su zajedno izdali album, koji vam ovde preporučujemo. I dalje smo u čudnim vodama, velika zvezda čiji bend puni stadione, čovek koji je koautor možda i najboljeg albuma u istoriji moderne muzike (OK Computer, ovo nije moj utisak, proverite liste) je oduševljen jer će sresti svog idola, poljskog kompozitora koji je, moramo priznati, poznat samo užem krugu slušalaca, iako je priznat i nagrađivan, ne može se meriti s pop i rok zvezdama.

Album otvara „Threnody For The Victims Of Hiroshima“ Pendereckog, a potom slede četiri Grinvudove kompozicije pod ujedinjenim naslovom „Popcorn Superhet Receiver“.

Zatim slupamo kompoziciju poljskog skladatelja „Polymorphia“ i odgovor kolege Grinvuda „48 Responses To Polymorphia“.

Odgovor je zapravo nastavak. Poljski kompozitor završava delo u C-duru, a njegov britanski kolega započinje svoje delo u tom akordu, što bi bio i nastavak, a ne samo odgovor.

Dva dela Pendereckog su avangardna u svakom smislu. Ta dela nemaju skoro nikakva ograničenja i često izlaze iz same muzike. Tako su Polimorfije komponovane na osnovu encefalograma (prikazi moždanih talasa) mentalnih bolesnika i to dok su slušali „Threnody For The Victims Of Hiroshima“. Muzičari često dobijaju samo natuknice, a ne konkretne note, na primer neka dela treba da sviraju tako što će pratiti oblik lista koji raste na određenom drvetu.

Grinvud je, očigledno, „burno“ reagovao na velikog kompozitora, toliko da je počeo da stvara muziku inspirisanu njegovim delima. Nema sumnje da je Grinvud dostojan naslednik, to je zapravo potvrdio i sam Penderecki, jer imena dvojice velikih muzičara ne bi stajala jedno pored drugog da gitarista Radioheada nije to zaslužio. Poljskom kompozitoru očigledno nikad nije mnogo stalo do popularnosti, to je jasno svakome ko je poslušao i minut njegove muzike, tako da je sigurno da nije hteo da se očeše o slavu gitariste Radioheada.

Delove Polimorfije ste čuli u dva filma: Isterivači đavola i Isijavanje. Veliki ljubitelj poljskog kompozitora je i Dejvid Linč. Muziku Pendereckog je koristio u četiri filma. S ovog albuma u filmu Inland Empire se mogu čuti zvuci Polimorfije, a u drugoj sezoni serije „Twin Peaks: The Return“ kompozicija „Threnody for the Victims of Hiroshima“.

Album poslušajte ovde.

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.