Neke bitke se dobijaju na juriš. Neke, ali ne i ova. Preporučujemo vam bitku koji ćete posmatrati s uživanjem. Ovo je bitka koja se dobija upornim radom, talentom za improvizaciju i na kraju, možda i ključno, velikom imaginacijom. U bitku ulaze dvojica vrhunskih pijanista. Oni sede jedan naspram drugog, koliko to dozvoljavaju gabariti koncertnih klavira, više su ukoso, cilj je da mogu da se gledaju – da se gledaju preko klavirskog nišana. Tu je i sudija. On određuje teme. Kada pročita koji je sledeći zadatak, prvi pijanista svira, drugi sluša, potom drugi svira… Nekada su razmene nota baražne, nekada muzički komadi traju kao prosečna pop pesma.
U jednom uglu ringa (na sceni za klavirom) je Žan Fransoa Zigel (Jean-François Zygel), francuski pijanista. Zigel je i kompozitor, ali je pre svega poznat kao vrsni improvizator. Na pariskom konzervatorijumu predaje upravo tehnike improvizacije. Dakle, s jedne strane ringa/scene se nalazi majstor koji će pokušati da zada početni udarac.
Na drugoj strani dirki je Čili Gonzales (Chilly Gonzales), multitalentovani pijanista koji je uvek spreman na akciju. Gonzales je, uz to što je majstor na crno-belim dirkama, i kompozitor, zabavljač, reper, pevač, scenarista, glumac… Njegov zabavljački talenat može se lako uočiti već na početku bitke. Naime, Gonzales je na scenu došao obučen kao bokser, sa sve peškirom oko vrata i rukavicama, doduše s prstima, jer bi u bokserskim bilo nemoguće svirati.
To što su se na sceni našla dvojica jevrejskih pijanista mnogo govori o tome da su Jevreji talentovani za sviranje tog instrumenta (ne samo tog, ali to je druga tema), ali i da su vredni, da ne odustaju i da su disciplinovani. Bez svega toga nema dobrog pijaniste. Mnoge liste najboljih pijanista svih vremena pune su jevrejskih imena, na nekim i nema drugih pijanista, a homogenost stalno „kvari“ Franc List.
U bici između Zigela i Gonzalesa ima i nekih pravila. Njih postavlja sudija. Na početku svake nove runde sudija određuje kako će se svirati. Ukupno je odsvirano sedam rundi, s tim da treća i četvrta imaju podzaplete.
Evo i takmičarskih celina: improvizacija, odgovor na temu, solo s hendikepom (mogu se svirati samo bele, odnosno samo crne dirke), duo s hendikepom (svirajte kao trogodišnjaci, samo jednim prstom, muzika s Anda, sviranje bez dodirivanja dirki, da se publika smeje, mucanje, stojeći, depresivno i histerično), ping-pong na blic (između njih je sat koji koriste šahisti) i, na kraju, bitka i u četiri ruke.
Maestralno sviranje klavira koje je uz to još i beskrajno zabavno može vam popraviti dan, ako ne i celu nedelju. Takođe, ako nekog hoćete da navučete na slušanje klavirske muzike, a posebno ako hoćete nekako da navedete dete da se pozabavi tim instrumentom, pošaljite mu ovaj snimak. Sigurno ćete postići neki rezultat. Taj snimak će svakako postići bolji efekat od, recimo, pričanja o tome kako je dobro da se sluša ili svira „dosadni“ klavir. Zigel i Gonzales će mu/joj pokazati da ništa nije dosadno kad je klavir u pitanju.
Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.