Prenosimo sa sajta FatHipster (webmagazin).
Foto: fatherjohnmisty.com
Joshua Tillman, poznatiji pod imenom Father John Misty, neumorni je muzički nomad, čiji radovi nisu samo pesme, već duboke emotivne studije sveta i ljudske psihe. On je jedan od najupečatljivijih kantautora savremene muzičke scene. Njegov opsežan opus kombinuje folk, rock i indie elemente s iskrenim i često ironičnim tekstovima.
Tillman je izgradio karijeru koja prkosi jednostavnoj kategorizaciji, oblikujući se u muzičara čije delo jednako inspiriše i polarizira. Svaki album je poput putovanja kroz kaleidoskop emocija, gde Tillman, sa svojom karakterističnom ironičnom distancom, kao da baca svetlo na najmračnije kutke ljudskog postojanja, a istovremeno uspeva da sve oboji svojom prepoznatljivom mešavinom melanholije i duha. Njegova biografija, muzički stil i razvoj kroz albume oslikavaju čoveka koji je kroz umetnost tražio sopstvenu istinu, kao i širi smisao ljudske egzistencije.
Put od J. Tillmana do Father John Mistyja
Rođen 3. maja 1981. godine u Rockvilleu, Maryland, Joshua Tillman odrastao je u strogom hrišćanskom okruženju, što će kasnije duboko oblikovati njegove tekstove i muzički izraz. Kao mladić, bio je fasciniran folk i rock muzikom, a uticaj velikana poput Boba Dylana i Neila Younga primetan je u njegovom ranom radu. Pre nego što je postao Father John Misty, Tillman je već imao solidnu karijeru kao solo izvođač pod imenom J. Tillman, snimivši nekoliko albuma obojenih introspektivnim i melanholičnim tonovima.
Međutim, značajnija prekretnica u njegovoj karijeri dolazi kada se pridružuje bendu Fleet Foxes kao bubnjar. Njegova saradnja sa ovim renomiranim indie-folk bendom pružila mu je veću platformu i osnažila njegovo umeće u muzičkom stvaranju, no iako je bio deo kolektiva, Tillman je bio nezadovoljan svojim muzičkim identitetom. Odluka da napusti bend i potpuno se preda sopstvenom projektu rodila je Father John Mistyja, alter ego koji mu je omogućio da istražuje dublje teme kroz prizmu ironije, kritike društva i introspektivne refleksije.
Muzički stil Father John Mistyja je fluidan, iako je ukorenjen u folk-rock tradiciji. Njegov prvi album pod ovim imenom, „Fear Fun“ (2012), predstavlja jasnu tranziciju iz introspektivnog, često mračnog izraza njegovih ranijih radova, prema ekstrovertnijem i narativnijem stilu. Ovde prvi put vidimo Tillmanov novi glas – glas naratora koji, iako duboko reflektuje na svoj unutrašnji svet, pruža oštru i često satiričnu analizu društvenih normi, konzumerizma i američkog sna.
Tillmanov glas i gitara često su u prvom planu, s bogatim orkestracijama koje se prepliću sa indie rockom, folkom i psihodelijom. Njegove pesme ponekad odražavaju toplinu zvuka kalifornijskog sunca, dok drugi put nose hladnu, gotovo distanciranu kritiku ljudske prirode. Karakteristično za njegov stil je kombinacija melanholije i ironije, te svesna igra sa narativom, u kojoj se ne zna uvek da li govori o sebi, društvu ili kombinaciji oboje.
Razvoj kroz albume
Fear Fun (2012)
Father John Misty debitira s albumom Fear Fun, koji je prožet psihodeličnim folk-rock zvukom. Tillman se u ovom delu oprašta od introspektivnih i suzdržanih pesama koje su karakterisale njegove prethodne radove pod imenom J. Tillman, i donosi vibrantniji, narativniji pristup. Pesme poput „Hollywood Forever Cemetery Sings“ i „Nancy From Now On“ prikazuju Tillmana kao satiričnog hroničara koji koristi humor i ironiju da bi izrazio egzistencijalni nemir. Ovaj album uvodi njegov karakterističan zvuk – mešavinu pastoralnog folka sa dozom cinizma, sve prožeto bogatim orkestralnim aranžmanima.
I Love You, Honeybear (2015)
Tillmanov drugi album kao Father John Misty donosi prekretnicu u njegovom pisanju pesama. I Love You, Honeybear je prepun ljubavnih pesama, ali ne onih tipičnih, sentimentalnih – naprotiv, Tillman dekonstruira pojam ljubavi, koristeći ironiju i sarkazam da bi dočarao složenost emotivnih odnosa u modernom svetu. Album je muzički složeniji, s bogatijim orkestracijama i atmosferičnim zvukom, a pesme poput „Bored in the USA“ i „Holy Shit“ nude oštru kritiku američkog društva, dok istovremeno odražavaju lične dileme i ranjivosti. Tillman ovde istražuje romantične i egzistencijalne teme, ali ih provlači kroz svoje specifične narativne filtere – uvek na ivici između ličnog i univerzalnog.
Pure Comedy (2017)
Ako je I Love You, Honeybear bio intiman album, Pure Comedy je pravi manifest. Tillman ovde izlazi iz okvira individualnog i introspektivnog da bi se suočio sa širim društvenim pitanjima. Album se bavi temama kao što su religija, politika, ekološka kriza i tehnologija, a sve to kroz prizmu njegovog prepoznatljivog sarkazma i melanholije. Pure Comedy je grandiozan i pomalo pesimističan, ali i dalje prožet humanizmom i empatijom prema ljudskom iskustvu. Muzički, album se oslanja na piano i orkestralne aranžmane, stvarajući osećaj monumentalnosti koji prati Tillmanove refleksije o stanju sveta.
God’s Favorite Customer (2018)
S „God’s Favorite Customer“, Tillman se vraća introspektivnijim temama. Ovaj album je najosobniji do sada, istražujući teme poput depresije, izolacije i krize identitea. Tillman se ovde distancira od opsežnih društvenih komentara i okreće prema sebi, otkrivajući svoje emocionalne lomove. Pesme kao što su „Mr. Tillman“ i „The Palace“ pružaju dublji uvid u njegovu ličnost i unutrašnja previranja, dok je muzički album jednostavniji i direktniji od svog prethodnika. Uprkos tome, Tillman zadržava svoj prepoznatljiv stil, kombinujući intimne tekstove s humorom i suptilnom ironijom.
Chloë and the Next 20th Century (2022)
Aktuelni Tillmanov album, „Chloë and the Next 20th Century“, donosi značajnu muzičku promenu. Ovaj album zrači nostalgičnim zvukom koji podseća na klasične filmske partiture iz prve polovine 20. veka, s jakim uticajima jazza, swinga i starog hollywoodskog glamura. Tillman nastavlja da istražuje ljubav, sudbinu i ljudsku glupost, ali ovde s nešto mekšim, gotovo romantičnim tonom. Pesme poput „Funny Girl“ i „Goodbye Mr. Blue“ nose eleganciju prošlih vremena, ali i dalje održavaju Tillmanovu karakterističnu kritičnost prema savremenom društvu. Ovaj album pokazuje da je Tillman spreman na stalne promene, ostajući dosledan svojoj potrebi za eksperimentisanjem.
Sada, u predstojećem albumu „Mahashmashana“, čije ime nosi teško simboličko značenje velikog groblja, Tillman nas vodi još dalje, u introspektivniji, ali zreliji svet. Planiran za izdavanje 22. novembra 2024. godine, ovaj album je pripremljen kao naredni korak u njegovoj neprestanom istraživanju ljudske prirode. Prvi singl, “Screamland”, već nas uvodi u grandiozni svet ove ploče – gotovo sedmominutna numera s Alanom Sparhawkom iz benda Low gradi od pesme sonični pejzaž pun slojeva i emocija, koji teče od hipnotičkog do dramatičnog, menjajući oblike poput magle u sumrak.
„Mahashmashana“ je, prema Tillmanovim rečima, album koji ga još više približava granici eksperimentalnog, dok se sa svakom notom sve više udaljava od svojih ranijih folk korena. Kompozicije na ovom albumu su suptilno prožete bluesy prizvukom i bogatstvom zvuka, što ga čini najkompleksnijim albumom u njegovoj diskografiji. Pesme poput „I Guess Time Just Makes Fools of Us All“ nude melanholičnu refleksiju o prolaznosti, dok numere kao što je „She Cleans Up“ otkrivaju unutrašnju borbu sa samospoznajom i ljudskim manama.
Svaki Tillmanov album do sada bio je priča za sebe, od početnog „Fear Fun“, koji je predstavio njegov cinični alter ego Father John Misty, do „Pure Comedy“, gde je svet sagledao kroz prizmu besmisla i brutalnog pesimizma. „God’s Favorite Customer“ bio je intimna ispovest bola i gubitka, a „Chloë and the Next 20th Century“ nas je povukao nazad u vrtlog nostalgije i raskoši. Sada, „Mahashmashana“ obećava da će biti još jedan korak dalje, dublje u emotivni bezdan koji Misty neumorno istražuje.
I dok mnogi umetnici teže da se reinventuju, Tillman se ne boji da gradi na onome što je već uradio, stvarajući muziku koja je kao vinograd: što više vremena prolazi, to je bogatija, slojevitija i teža za definisanje. S novim albumom, ulazi u fazu karijere u kojoj se igra između života i smrti, između onoga što ostavljamo iza sebe i onoga što nas čeka na kraju puta.
Poslušajte ovde: I Love You Honeybear | Above All Men | Total Entertainment Forever | Kiss Me (I Loved You) | Screamland
Napisao Petar Jovanović. Preuzeto s prijateljskog sajta FatHipster.
Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.