Slikar Milan Kešelj ne poštuje pravila. Njegov je ugao gledanja širok, u taj ram staje ceo svet. Po tome se razlikuje od mnogih ovdašnjih umetnika, ne samo kad je reč o slikarstvu, već i što se tiče društva, politike…
Fotografija: Vladimir Zubac, Umetnici okom umetnika, sa sajta www.dotkomsite.com
Slikar Milan Kešelj ne poštuje pravila. Njegov je ugao gledanja širok, u taj ram staje ceo svet. Po tome se razlikuje od mnogih ovdašnjih umetnika, ne samo kad je reč o slikarstvu već i što se tiče društva, politike… Zato ga je nekad teško razumeti, jednostavno – njegova vizura je drugačija. Ovaj dobitnik brojnih nagrada živeo je u Americi, slikao Luvr, predvideo tehnološku revoluciju, a sad živi u Novom Sadu. I slika. Godine 2016, kad je urađen ovaj intervju, Kešelj je svetu predstavio svoje viđenje slavnog naučnika Nikole Tesle. Vojvođanin s američkim pasošem, ili američki slikar koji živi u Vojvodini, naslikao je istoriju SAD u projektu „Od Kolumba do Bila Gejtsa“. Tu su se našle i dve slike za koje mu je kao inspiracija poslužio slavni naučnik srpskog porekla, takođe s američkim pasošem – „Električne kiše iznad Nijagare“ i „Elektromagnetne kiše iznad Pacifika“. Nakon toga je Kešelj počeo ozbiljno da razmišlja o Nikoli Tesli, a posle razgovora s direktorom beogradskog Muzeja „Nikola Tesla“ rešio je da ciklus slika posveti naučniku.
Pitanje je bilo kako prići toj neobičnoj ličnosti. Svako ko poznaje Kešeljev rad – mogao je biti siguran da na platnima nećemo gledati portrete Nikole Tesle kako razmišlja, što je najčešće umetničko viđenje genija. Kešelj je zamislio nešto drugo. Nije hteo da prikaže dobro poznat Teslin lik, koji smo često gledali i na novčanicama (bio je i na 10.000.000.000 dinara, ako se sećate, a sad je na novčanici od svega 100 dinara), već je slikareva ideja bila da dočara Tesline misli. I to ne slikarski metaforično, ne kao neki dobar uvod za likovne kritičare – već bukvalno. Tesline misli možete videti na Kešeljevim platnima, možete ih dodirnuti, ali ih ne mogu svi razumeti. Evo kako to sam slikar objašnjava:
– Nakon izložbe o istoriji Amerike počeo sam da čitam o Teslinom životu i delima, a onda sam pronašao časopis „ElectricalExperimenter“ iz 1919. godine. Tamo su objavljene Tesline misli. Ostavile su jak utisak na mene, pa sam razmišljao šta da radim s tim materijalom. I onda sam shvatio kako sve to treba da povežem s onim što radim već 40 godina. Pre četiri decenije prvi put sam na platnu upotrebio perforirane trake. Ta tehnika, ako je mogu tako nazvati, donela mi je mnoge nagrade, izložbe širom Evrope, pa i američki pasoš.
Kešeljev žuti bicikl koji se našao na nekoliko njegovih slika
Galerija Kulturnog centra, Vrbas, Milan Kešelj: Pariz, Metro Saint Paul Bonjour Communication, sa sajta belart.rs
Na talasima Teslinog sna, Milan Kešelj
Aleksander Bassin, sa sajta arsmedija.rs
Komunikacijo dobar dan
NSIT, sa sajta nsit.museumns.rs
Na talasima Teslinog sna, Milan Kešelj
Aleksander Bassin, sa sajta arsmedija.rs
Kešelj u Luvru
Galerija Art Exclusive Beli Andjeo, sa sajta umetnickeslike.rs
Trake su proslavile Kešelja u svetu slikarstva
Na talasima Teslinog sna – izložba slika Milana Kešelja, sa sajta arsmedija.rs
Po povratku u Novi Sad nastavili ste da se bavite jevrejskim motivima.
– Jesam. Reč je o izložbi „Havanagila“ (Hajde da se radujemo). Jevreji su u doba nacizma obeležavani žutim trakama. Upotrebio sam te trake, ali nisu žute, već bele. Izbeleo sam ih – i one lepršaju. To je simbol želje za slobodom. Sve je crno, samo bele trake odlaze iz crnila. Izložba je otvorena na godišnjicu stradanja novosadskih Jevreja. Prvi put u istoriji Sinagoge organizovana je izložba u tom prostoru.
Pre trideset godina vaši radovi bili su zapaženi i u Japanu – i objavljeni su u reprezentativnoj monografiji „Savremena svetska grafika“. Bilo je to veliko priznanje za vašu umetnost.
– Naravno. U Međunarodnom umetničkom centru u Kjotu pratili su šta se dešava u svetu u oblasti grafike, pa su zapazili i moje radove. Pozvali su me i zatražili da im pošaljem pet radova. Inače, svi umetnici bili su zastupljeni sa po pet grafika. U dve knjige monografije objavljeni su radovi umetnika iz 53 zemlje sveta. Knjiga je štampana u Seulu (Južna Koreja) i izazvala je odlične reakcije. Recimo, na čuvenom sajmu u Frankfurtu bila je jedna od najzapaženijih knjiga. Između ostalih, u monografiji se mogu videti radovi velikana poput Pikasa, Matisa, Vorhola, Miroa… A sve to uz uvod o istoriji grafike. Bila je velika čast naći se među najboljim grafičarima dvadesetog veka.
Japanci su za vas saznali prateći bijenala i trijenala u celom svetu pa i u Evropi, gde ste vi izlagali. Koje su to izložbe videli pre nego što su vas pozvali?
– Moja međunarodna karijera počela je u Rijeci. Tu sam dobio dve nagrade, koje su mi kasnije pomogle. Potom sam izlagao u Nimbergu, gde sam takođe dobio dve nagrade (nagrada Nimberga i Faber-Castell). Tu izložbu otvorio je Hans Ditrih Genšer, a u publici je sedeo i bivši predsednik Zapadne Nemačke – Valter Šel. Potom sam dobio nagradu u francuskom Kanu na Moru (Cagnes-sur-Mer). Sve te izložbe i nagrade bile su Japancima znak da treba da objave moje radove u monografiji.
Na svim izložbama koje ste pomenuli, kao i na mnogim drugim, publika i kritika prvi put su mogle videti perforirane trake na slikama, vaš umetnički „izum“. Od početka karijere ne odustajete od traka. Kako ste došli na ideju da ih iskoristite na slikama i grafikama?
– Teleprinter se koristio za slanje informacija. Hteo sam da razmišljam glavom svog vremena. Smatrao sam da moram razmišljati o vremenu u kome živim. Onda sam tad, krajem šezdesetih godina, u kontejneru našao bačene trake. Dopale su mi se jer su bile lepe same po sebi, a i služile su za komunikaciju. Prvo međunarodno predstavljanje slika s trakama bilo je u Rijeci. Tamo sam napravio crtež s tim trakama. To me je i lansiralo kao mladog slikara. U Rijeci je bilo teško i pojaviti se, a kamoli dobiti nagradu. Uglavnom, tu počinje moj rad s trakama, koji traje do današnjih dana. Značaj tih traka prvi su prepoznali francuski kritičari. Jedan je napisao da sam vesnik XXI veka. Trake su u mojoj karijeri odigrale veliku ulogu.
Kako se osećate kad stanete pred prazno platno od četiri metra?
– Nikad ne stajem pred platno bez pripreme. Uvek prolazim neki proces. Nešto je uzavrelo. Kao El Ninjo. On je mali kad se formira, a kad dođe do obale, postaje moćan i razoran. Tako je i s idejom. Ona je mala u početku. Ali s vremenom raste i razvija se. Kada dođe do određene tačke, onda stajem pred platno i sve ide bez zaustavljanja. Kad naslikam prve konture, onda kreće da buja, da se slaže – i nastaje uragan. Tad lako završavam sliku. Što sam stariji, to mi treba više prostora i slobode da se razmahnem. Dok sam bio mlađi, bilo mi je dovoljno malo platno. Sad volim velika.
Mislite li o publici i kritičarima dok slikate?
– Ne. Čak ne brinem hoće li svi razumeti šta sam naslikao. Ne moraju svi razumeti. Nije mi to toliko važno. Neka razume nekoliko njih, biće dovoljno.
Je li ideja važnija od slikarstva, od likovnosti?
– Nisam pristalica ideje da je sama misao važnija od slikarstva. To rade umetnici koji su želeli nešto da urade ali nisu mogli likovno to da ostvare, pa onda pričaju šta su hteli da kažu. To su loši slikari. Slikanje je na prvom mestu. Ne treba prepričavati sliku. Važno je da bude dobro naslikana. Priča o tome šta sam hteo da kažem jeste pravdanje onoga što nisam uspeo da naslikam. Slika tu postaje nevažna, a treba da bude najvažnija. Toga se uvek bojim. To je bilo kod Tesle. Da ideja ne pojede likovnost. Pored likovnosti, najvažnija je simbolika, prvi utisak koji slika ostavlja na posmatrača. Tek onda dolazi priča, naracija.
Dragan Stojanović