Prenosimo sa sajta FatHipster (webmagazin).
Oprema redakcije.

„Fleishman is in Trouble“ je mešavina drame i blage komedije, scenariste Taffy Brodesser-Akner-a po njegovom istoimenom romanu objavljenom 2019. godine, gde su glavni junaci u svojim 40-im, u periodu života kada ih opasno trese „kriza srednjih godina“.

Toby Flaishman (Jesse Eisenberg ) je novopečeni raspuštenik koji nakon gotovo 15 godina braka ponovo stupa u svet izlazaka, pronalaženja novih partnera i to uglavnom preko onih aplikacija za upoznavanje i taman počinje da se romansa vraća u njegov život, kada njegova bivša supruga Rachel (Claire Danes) ostavlja njihovo dvoje dece u njegovom momačkom stanu i nestaje.

Toby sada mora da u isto vreme brine o dvoje dece, ide na posao (Toby je doktor, hepatolog u bolnici na Menhetnu), pokušava da koliko toliko ima bilo kakve romantične veze, preispituje ceo svoj život, pokušavajući da pronađe trenutak kada je njegov na izgled savršen porodični život počeo da se urušava. I povrh svega toga, Njujork je u sred vrelog talasa, dok u novom Tobijevom stanu ne radi klima uređaj kao ni zavese za zaštitu od Sunca.

Ceo taj proces preturanja po prošlosti navodi Tobyja da ponovo stupi u kontakt sa dvoje najboljih prijatelja sa studija Libby (Lizzy Caplan) i Sethom (Adam Brody), sa kojima se nije čuo godinama.

Njima se Toby ispoveda, tačnije davi ih svojim ličnim problemima, i delom Tobyjevi problemi jesu u glavnom fokusu, ali paralelno pratimo i egzistencijalne krize drugo dvoje. Libby je u braku već dvanaest godina, ima tri deteta, prešla je četrdeset, napustila je posao kojim nije bila zadovoljna i već par godina je domaćica, što još više utiče na njenu psihu i samopouzdanje te je čini itekako nezadovoljnom svojim životom. Seth, broker na Wall Streetu, sa druge strane je večiti neženja, stalno u vezi sa nekom novom znatno mlađom devojkom.

Ono što se lako može shvatiti, prateći životne priče i probleme njih troje, tačnije četvoro jer na kraju saznamo i priču Tobyjeve bivše supruge Rachel, možemo zaključiti da ljude srednjih godina, širom planete muče isti problemi. Pri tome računam pre svega na one urbane, razvijene oblasti sveta, jer čisto sumnjam da četrdesetogodišnjak sa Menhetna, edukovan, iz pristojno situirane srednje klase, ima iste, pa čak i slične egzistencijalne probleme, poput recimo nekog rudara u Kongu, farmera u Kini ili pak red-necka sa „dna socio-ekonomske kace“ u nekoj američkoj vukojebini.

Nakon „divljeg“ noćnog provoda sa Sethom i njegovim prijateljima, Toby je potpuno oduševljen Sethovim životom i prilično mu zavidi na tome. Seth pak smatra de je taj izlazak, kako kaže njegov uobičajeni ponedeljak, ništa specijalno te potajno zavidi Libby i Toby-ju na njihovom porodičnom životu i prividnoj stabilnosti, jer to je nešto što nikad nije imao.

Povrh svega je umoran od izlazaka i druženja sa momcima 15 godina mlađim od sebe, jer su svi njegovi vršnjaci porodični ljudi, kao i činjenice da svi u njemu vide neozbiljnu osobu. Libby, pre svega zavidi Toby-ju na njegovoj novostečenoj slobodi, i nezadovoljna je apsolutno svime. Iako voli svog supruga Adama (Josh Radnor) razmišlja da li bi razvod bio pravo rešenje jer se potpuno ne uklapa u ono što se u SAD smatra idealnim porodičnim životom visoke srednje klase i njene uloge u jednom takvom okruženju. To podrazumeva ženu koja je uglavnom „stay at home mum“, odlaske na roštiljanje kod kolega i komšija slične klasne pripadnosti i sate i sate iscrpljujućih, praznih razgovora sa svojim životnim „koleginicama“. Sve je to čini odsutnom, konstantno nesrećnom, te jedino zadovoljstvo pronalazi u druženju sa Sethom i Tobyjem i time dodatno zapostavlja svoju porodicu.

Podela uloga je jedna od najačih aduta ove serije. Jesse Eisenberg je gotovo kao u svojoj koži u ulozi običnog čoveka, koji borbu sa gomilom svakodnevnih obaveza predstavlja kao jednu frenetičnu, besomučnu trku kroz običan dan u životu. Na sličan način Claire Danes veoma leže uloga osobe koja je konstantno na ivici nervnog sloma, dok je Lizzy Caplan na bolno slikovit način predstavila kako dosadan i isprazan život melje i uništava mladalačke želje i snove.

Iako je na momente narativ protkan misterijom i neizvesnošću poput nekog laganog trilera, jer gotovo do poslednje epizode mi ne znamo šta se desilo sa Rachel, „Fleishman is in Trouble“ je pre svega socio ekonomska studija srednje klase, ne samo u američkom društvu već generalno u celoj zapadnoj civilizaciji. Brodesser-Akner, iako to na prvi pogled može delovati pomalo generalizovano, ipak veoma pametno secira upravo taj klasni sloj, pomalo nalik romanima Jonathana Frenzena.

Nema tu ničega što mnogi od nas ili u našoj okolini već nisu preživeli. Zapostavljenost socijalnog i porodičnog života zbog preokupiranosti poslom, otuđenje od starih prijatelja zbog porodičnih i drugih obaveza, neuklapanje u nametnute norme ponašanja apropo društvenog položaja, i možda ponajviše pohlepe, za onim što drugi oko vas imaju, bilo da je to novac, raznorazni objekti i predmeti koji doprinose društvenom statusu, i gotovo uvek zanemarujući sve ono dobro i pozitivno što već imamo i na kraju konstantnu borbu sa psihičkim problemima koje sve ovo prethodno pomenuto donosi.

Sam kraj ove mini serije, u svojim poslednjim scenama Libby baca potpuno drugačije svetlo na ono što nazivamo „krizom srednjih godina“, koji dovodi, ne toliko do optimističnog kraja, već postavlja jedan toliko očigledan i zdrav stav prema životu, i starenju, da je prosto neverovatno koliko malo ljudi često na život gleda iz tog ugla, uključujući i autora ovog teksta.

Napisao Cyber Druid. Preuzeto s prijateljskoj sajta FatHipster.

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.