Prenosimo sa sajta The Guardian.
Oprema redakcije.

Slavni kritičar Gardijana (Guardian) Piter Bredšou (Peter Bradshaw) odbrojava filmove Ketrin Bigelou (Kathryn Bigelow). Evo njegove liste:

11. Tajna podmornice K-19 (2002.)

Tajna podmornice K-19 je staromodni nuklearni triler iz doba Hladnog rata zasnovan na istinitoj priči iz 1961. godine, sa Harisonom Fordom kao ledeno autoritarnim sovjetskim komandantom koji donosi svoj ruski akcenat. Lijam Nison igra njegovog zamenika, koji je ogorčen što mu je hladni Harison Ford nametnut, a ipak sledi očekivana pravila poštovanja. Film sadrži pomalo nespretne tradicionalne trenutke za dva glavna muška lika, ali i nekoliko uzbudljivih.

Trejler pogledajte ovde.

10. Zaboravljeni zločin (2000.)

Ova višeslojna psihološka drama koja je pokreće mozak je sa simpatijama prihvaćena kao njen (moguće trajan) zaokret ka umetničkom filmu i udaljavanje od akcionih filmova. Ketrin Mekormak igra novinarku koja istražuje ubistva norveških imigranata u 19. veku, koja primećuje jezivu paralelu između svedoka ovih ubistava I sebe. Zanimljiv, vredan film, mada možda pomalo težak i vodenast. Publika će kasnije shvatiti da je za Bigelou akcija bila prava umetnost.

Trejler pogledajte ovde.

09. Čudni dani (1995.)

Ovo je distopijski triler koji izaziva glavobolju sa notom pomalo milenijumske anksioznosti, a koautor je Bigelouov bivši partner Džejms Kameron. Poštovanje prema Filipu K Diku se može videti u elementima virtuelne stvarnosti, a film verovatno anticipira debatu o veštačkoj inteligenciji. Godine 1999, Los Anđeles je futuristički bezakoni pakao, a zadivljujuće jezivi Ralf Fajns igra crnoberzanca čija impresivna senzorna tehnologija omogućava njegovim mušterijama da dožive uzbuđenja drugih ljudi, uključujući i nasilje. Smelo i živo, tehnički senzacionalno, ali možda pomalo preterano, pa čak i nespretno.

Trejler pogledajte ovde.

08. Plavi čelik (1990.)

Generacije filmskih ljubitelja sada povezuju ovaj film sa manekenom Derekom Zolanderom i njegovim najzanimljivijim seksi, ali i najsloženijom izrazom lica. Bigelou je tu bila prva sa ovim filmom, čiju je produkciju podržao Oliver Stoun, prikazajuću čeličnu snagu hrabre žene u plavom: hrabre policajke početnice Megan Tarner, koju igra Džejms Li Kertis. Ona slučajno ubija kriminalca čiji pištolj na mestu zločina ukrade psihopata, koji se potom upušta u opsesivnu aferu sa Megan, a da ona ni ne shvata kako su im se putevi ukrstili. Smelost i čista ludost ovog filma osvojili su mu mesto u srcima fanova Bigeloua i Kertisa.

Trejler pogledajte ovde.

7. 00:30 Tajna operacija (2012.)

Njen antiteroristički film koji prikazuje misiju američkih specijalnih snaga sa zadatkom da uhapse, ili bolje rečeno ubiju šefa Al Kaide Osamu bin Ladena, za koga  su otkrili da se krije u Abotabadu, Pakistan. Vojnici akciju počinju u toku pola noći. Iako je film objavljen više od jednu deceniju nakon 11. septembra, postigao je taj efekat uzbudljivosti i napetosti. Postojala je i sporna tačka o tome da li su podaci dobijeni mučenjem od strane CIA upotrebljivi. Tema koja je izazvala čuvenu rečenicu Ejmi Poler o filmu na dodeli Zlatnog globusa: ,,Kada je reč o mučenju, verujem dami koja je provela tri godine  u braku sa Džejmsom Kameronom“.

Trejler pogledajte ovde.

6. Blizu tame (1987.)

U svom solo rediteljskom debiju, Bigelou je iznenadila Holivud svojim apetitom (i talentom) za gonzo haos – i dala publici neovampirsko uzbuđenje koji je anticipirao nihilističku upotrebu tog trope od strane samog Abela Ferare. Znatno mračnije i manje romantično od priča iz serije ,,Sumrak‘‘ koje su zaokupile generacije kasnije. Nervozni mladi kauboj se ljubi sa misterioznom, atraktivnom mladom ženom koja ga, nakon razigranog ugriza za vrat, upoznaje sa svojim prijateljima – divljom grupom nemrtvih odmetnika koji moraju da odluče da li je ovaj novajlija dostojan da bude primljen u bandu.

Trejler pogledajte ovde.

5. Detroit (2017.)

Surov, žestok i društveno angažovan film na kojem je Bigelou radila sa svojim dugogodišnjim scenaristom Markom Bolom. Tema filma su ubistva u motelu Alžir, incidentu koji je doveo do policijske brutalnosti a koji se dogodio tokom nereda u 12. ulici u Detroitu 1967. godine. Film paralelno spaja burnu istoriju rasizma sa jednom epizodom muzičke istorije – ranom karijerom soul grupe Dramatiks. Džon Bojega igra Melvina Dismuksa, crnog čuvara obezbeđenja koji je želeo da podrži policiju u noći nereda, ali je postao intiman i razočarani svedok paranoičnog rasizma belih policajaca. I pritom, Dramatiksi otkrivaju da je njihov debitantski koncert otkazan zbog nereda, ali zatim dobijaju poziv na snimanje te večeri. Smeo, snažan film.

Trejler pogledajte ovde.

4. Bez ljubavi (1981.)

Ovo je bio njen prvi rediteljski rad, zajednički sa producentom i saradnikom Dejvida Linča, Montijem Montgomerijem. To je bajkerski film, koji ima nešto odmetničko u sebi poput filmova Divljak ili vestern Džona Forda, ili čak njenog kasnijeg filma o vampirima.

Napeti mladi Vilem Defo igra bajkerskog negativca Vensa koji ima strastvenu aferu sa tinejdžerkom (igra je Marin Kanter). Njen otac, koji saznaje je obuzet besom, i interveniše, ali ubrzo postaje jasno da ova devojka ima emocionalnu istoriju koju Vens ne ceni. Ubrzo postaje jasno da će on biti iskorišćen kao oružje u osvetničkoj i samodestruktivnoj kampanji svoje nove devojke.

Trejler pogledajte ovde.

3. Tačka prekida (1991.)

Njegova neobičnost i jedinstvenost ga čine kultnim remek delom: akcionom romansom koji je ujedno film o pljački ali i film o surfovanju. (A surferi su harizmatični odmetnici poput bajkera u filmu Bez ljubavi  i vampira u Blizu tame). Kijanu Rivs je mladi FBI agent koji je posvećen poslu sa nepopravljivim imenom Džoni Juta, koji istražuje pljačke banaka koje je izvršila banda pod nazivom ’’Bivši predsednici’’ (četvorica momaka koji nose maske Regana, Kartera, Niksona i Džonsona). Na osnovu linije krema za sunčanje, vidljivih na CCTV, i tragova voska koji se koristi za surferske daske, on dolazi do zaključka da su pljačkaši surferi koji kradu novac kako bi finansirali svoju zavisnost od surfovanja i drugih aktivnosti koje podižu adrenalin. (Zar pljačkanje banaka nije dovoljno uzbudljivo?) Tako se Kijanu infiltrira u bandu surfera koju predvodi harizmatični Patrik Svejzi, i kao što to obično biva, pada na šarm kriminalca.

Trejler pogledajte ovde.

2. Kuća dinamita (2025.)

Bigelou detonira megatonsku eksploziju sa nuklearnim Armagedonskim trilerom, koji je po duhu bliži filmu Sidnija Lumeta Kritična točka nego satiri Kjubrikovog Dr. Strangelove. Poslednjih 18 minuta pre nego što nuklearna raketa pogodi veliki američki grad, gledalac gleda iz tri perspektive raznih visokopozicioniranih ljudi – na kraju, iz perspektive zapanjenog i bespomoćnog predsednika, koga igra Idris Elba. Dezorijentacija i nezamislivi užas se usavršavaju i pojačavaju sa svakim ponavljanjem, sa posebnim naglaskom na nesposobnost i lažljivost vojno-industrijskog kompleksa koji je američke poreske obveznike koštao milijarde dolara bez ikakvog efekta.

Trejler pogledajte ovde.

1. Katanac za bol (2008.)

Bigelou zapanjujuće moćni The Hurt Locker bio je najbliži što je Holivud prišao antiratnom filmu o kampanji odmazde koja je usledila nakon 11. septembra. Radi se o dugoj, bolnoj, uzaludnoj završnici u Iraku, asimetričnom ratovanju u kojem neprijatelj ne može biti angažovan na bilo koji smislen način. Vojne patrole kruže u pustinji i podnose gotovo egzistencijalno čekanje da budu ubijene improvizovanom eksplozivnom napravom. Džeremi Rener je stekao ime igrajući zastrašujućeg narednika Vilijama Džejmsa oficira za deaktiviranje bombi koji je poludeo zbog puke fatalne praznoće onoga što rade, odlučio da  sam onesposobi bombe, umesto da koristi robote kojima se može daljinski upravljati u opasnu zonu pa čak i odbija da koristi zaštitnu opremu. Da li je on jednostavno lud? Ili želi da u svoje vene usadi ludilo rata? Ili, u nekom još dirljivijem smislu, želi da povrati čast vojničke smrti u borbi? Vrhunski sumoran film koji takođe kao i uvek kod Bigelou – pruža vrhunsku akciju i uzbuđenje.

Trejler pogledajte ovde.

Pogledajte i druga Lava LAB odbrojavanja ovde.