Odbrojavanje ovaj put posvećujemo velikom reditelju Andreju Tarkovskom. Gotovo je nemoguće napraviti listu koja objektivno rangira filmove ovog majstora, svako može sastaviti svoju i svaka će biti savršena. Možda je bilo lakše staviti sve filmove na prvo mesto i tačka. Ali, to ne bi bilo odbrojavanje. Tarkovski je snimio svega sedam dugometražnih filmova, mogli bi reći da je snimio sedam remek-dela. Mi smo napravili svoju, ličnu i krajnje neobjektivnu listu. Naprosto, ovaj reditelj je u svakom momentu vladao kamerom, svetlom, ljudima… Evo i odbrojavanja:
7. Ivanovo detinjstvo
Antiratni film. Priča o dečaku. O surovom ratu i dečaku. U filmu „Ivanovo detinjstvo“ možete videti ne klinca koji samo pati i preživljava horore rata, već mladog dečaka koji se bori rame uz rame sa velikim vojnicima protiv surovog neprijatelja. Prvi dugometražni film ovog autora je jedini koji nije teško pratiti, jer je reč o kontinuiranoj naraciji. Kao neka pokazna vežba i uvod u čuda koja će uslediti. Film prikazuje suprotnosti na više nivoa – detinjstvo i iskustvo, nevinost i zlo… Sve to objedinjeno u crno-belom prikazu sa dugim kadrovima prirode, ljudske muke i nepoverenja.
Film pogledajte ovde.
6. Nostalgija
U tadašnjem Sovjetskom Savezu izgleda da nije bilo mesta za već iskusnog Tarkovskog pa odlazi da snima film u Italiju uz pomoć italijanske produkcijske kuće. Nostalgija je između ostalog i film o nostalgiji za domovinom, odnosno o junaku koji istražuje kompozitora iz 18. veka u Italiji. Mladi pesnik u Italiji upoznaje drugog zanimljivog lika u banji koja ne izgleda nimalo atraktivno, posebno onim gledaocima koji su navikli na italijanski standard. Ali to se od Tarkovskog može i očekivati. Reditelj po običaju zaviruje u ljudske duše i ispituje šta je to što ih nagoni na radikalne odluke, recimo, u odluku da se zarobe na jednom mestu ili da izvrše samoubistvo. A to se ne radi u sjaju i luksuzu.
Trejler pogledajte ovde.
5. Ogledalo
Magičan film, moglo bi se reći o detinjstvu Tarkovskog. Mnogi su ovaj film pogledali dvocifreni broj puta. Citiranje oca, vraćanje u detinjstvo, apstraktni kadrovi, sve je to u ovom filmu vrlo čudno. Dok je detinjstvo u boji i možemo ga čitati kao jedan bolji deo života, sadašnjost je crno-bela. Ovaj film se odlikuje i prisustvom dokumentarnih kadrova koje nismo viđali u drugim filmovima Tarkovskog. Film koji vas tera da ga gledate više puta, jer se zagonetka mora odgonetnuti. Ili se bar mora pokušati…
Film pogledajte ovde.
4. Žrtvovanje
Za sam kraj svoje karijere Tarkovski je ostavio zaista veliko delo. Pitanje je kako ga uopšte čitati. Poznavanje kinematografije se podrazumeva. Otvoreni um takođe je obavezan, a film se ne može gledati ni bez poznavanja religije. Za sve zagrižene gledaoce Tarkovskog. Dobro je poznato da je bio mistik i mogli bi reći metafizički vernik. S Bergmanovom ekipom je snimio kraj sveta, aktere je stavio u elegantnu kuću na selu i pustio ih da dočekaju kraj sveta. Njihovo obrazovanje i bogatstvo im ne pomažu u ovoj situaciji. Ono što ih može spasiti je nešto drugo, nešto drugačije od njih samih – siromašna žena sa sela…
Trejler pogledajte ovde.
3. Stalker
Film koji je Tarkovskog koštao života. Međutim, ni raspadnuta fabrika sa opasnim hemikalijama ga nije sprečila da snimi remek-delo koje je inspirisano knjigom braće Strugarski „Piknik pored puta“. Novinar, čovek koji poznaje teren (Stalker) i naučnik željan slave ulaze u centar zone kako bi saznali zašto je ovo mesto tako posebno. Zona, međutim, ne ispunjava želje koje su verbalizovane, već one tajne, one skrivene u umu svakog od nas. Tu počinju problemi…
Film pogledajte ovde.
2. Solaris
Planeta od koje ne možete pobeći. Fantastično prodiranje u ljudski um, ljudsku dušu i testiranje ljudi u zatvorenom prostoru. Junaci Tarkovskog su zarobljeni u blizini planete koja poznaje svaku vašu tajnu, vašu emociju i, što je najgore, sve to skriveno u podsvesti i svesti, ona oživljava. To je savršeni mozak koji vas kontroliše i kojem se ne možete odupreti, a naročito ako čuvate neku veliku tajnu i ako je ta tajna emotivno obojena. Tarkovski daje svoj doprinos naučno-fantastičnom filmu dajući mu jednu umetničku notu. Svaki od filmova Tarkovskog nas tera da se zamislimo. Pitanje je samo šta nam je u glavi.
1. Andrej Rubljov
Film bez nejasnoća. Radnja nije baš pravolinijska, ali ne ostavlja mesta za velika dvoumljenja. Ovaj film se najverovatnije nalazi na svim top listama filmova koje treba pogledati. Šta je to što ovaj film čini tako velikim i važnim: sama priča, slika, poruka, metafizika… Teško je odgovoriti na to pitanje. Verovatno je ključno šta gledalac očekuje od filma, šta hoće da vidi. Ako očekujete savršenu sliku, onda je ovaj film školski primer režiranja. Ako pak želite radnju ovaj film vam i to nudi. I sve to objedinjeno u umetnički film. Mladi sveštenik je razočaran u ljude, u njihovu pohlepu, pokvarenost. Prestao je da veruje u dobro. Međutim, on je najpoznatiji umetnik u Rusiji, slika freske po crkvama i to radi predano, iako često zbog svog umeća izaziva zavist kod drugih umetnika. A onda nailazi na dečaka koji je očajan, hoće da se spasi po svaku cenu. Sveštenik/slikar mu pomaže da završi nešto što je obećao. Film koji sve nas testira.
Pogledajte i druga Lava LAB odbrojavanja ovde.