Filmove grčkog reditelja Tea Angelopulosa (Θεόδωρος Αγγελόπουλος – Theodoros Theo Angelopoulos) nije lako gledati. Filmovi su dugi, spori su, kadrovi su statični, a neki kadrovi/scene znaju da potraju i po deset minuta. Sve je suprotno trendovima, brzoj montaži, akciji i trudu da gledaocima nikako ne bude dosadno. Angelopulos ne želi takve gledaoce. On hoće da ih otera. Filmovi velikog reditelja i mislioca nisu tu zabave radi. Njegovi filmovi su tu da bi vas testirali, tu su da ispitaju od kakvog ste materijala napravljeni. Možete li da pobedite sebe, da sedite tri sata i gledate svet koji propada, polako, ali temeljno. Angelopulos ispituje ljudsku muku, grčku dramu i balkanski usud. To radi slojevito i duboko, toliko da njegov sofisticirani filmski jezik ni cenzori ne mogu da shvate pa puštaju u javnost dela koja žestoko kritikuju sistem.
Ovo je pokušaj da napravimo listu njegovih filmova. Naglašavam da je ovo vrlo lična, nikako objektivna lista, neko je može obrnuti, okrenuti i sastaviti potpuno drugačije. I neće pogrešiti.
Napomena: Angelopulos je snimao filmove u trilogijama. Tri su kompletirane (Trilogija o istoriji, tišini i granicama), dok je četvrta ostala nezavršena: Trilogija o modernoj Grčkoj. Na snimanju poslednjeg filma „The Other Sea“ slavnog reditelja udario je motor, vozio ga je policajac u civilu. Tako se, kako piše Svetlana Slapšak, „u 77. godini ugasio život jednog od najoriginalnijih i najdubljih filmskih režisera prošlog i ovog veka“.
13. The Suspended Step of the Stork
Mada po imenima obećava, Angelopulos, Marčelo Mastrojani, Žana Moro, film „The Suspended Step of the Stork“ nije ostavio utisak na mene. Priča o granicama, iz trilogije o granicama, prati novinara koji se muva među izbeglicama. Potom je tu i stara ljubavna priča, politika… Ali, sve je nekako bledo i neubedljivo.
Trejler pogledajte ovde.
12. The Weeping Meadow
Priča iz istorije moderne Grčke prati mučnu sudbinu porodice. Radnja počinje nakon Prvog svetskog rata, traje ceo međuratni period, ceo Drugi svetski rat i potom ulazi u građanski rat u Grčkoj (1946 – 1949). Utisak je kao da je slavni reditelj samo slagao slike bez želje da dublje prodrma gledaoce.
Trejler pogledajte ovde.
11. Reconstitution
Prvi rediteljev film ne pripada niti jednoj od trilogija. Stoji sam, kao delo koje označava početak, ali ne i deo neke veće celine, kao vežba, priprema za buduća dela. Policija i sudije rekonstruišu ubistvo. Žena je, zajedno s ljubavnikom, ubila muža koji se upravo vratio iz Nemačke. Kao i u svim ostalim filmovima sve je mračno, a u ovom slučaju i blatnjavo, radnja se dešava u udaljenom selu u Epiru. Grčka u Angelopulosovim filmovima, jasno je, ne liči na onu Grčku koju znamo s letovanja. Nema plavetnila, nema turista i girosa, samo bedna stvarnost koja uvek polako jede ljude, dok ne oglođe i poslednju kost.
Trejler pogledajte ovde.
10. The Dust of Time
Čudan film, čak apsurdan. Kompleksna priča i vrhunska glumačka postava (Willem Dafoe, Irène Jacob, Bruno Ganz…) ne dobacuju do čudesnog, što se od Angelopulosa uvek očekuje. Ispostaviće se da je to poslednji film velikog autora, drugi deo trilogije o modernoj Grčkoj. Poslednji film trilogije trebao je biti „The Other Sea“. Reditelj je poginuo tokom snimanja pa je film ostao nezavršen.
Trejler pogledajte ovde.
9. Days of ’36
Politički film o ubistvu u zatvoru. Film je sniman za vreme režima pukovnika (1967—1974) pa se radnja implicitno osvrće na tada aktuelnu diktaturu, sve kako bi se izbegla cenzura. Priča iz 1936. nakon što je ukinuta monarhija, a pre Metaksasove diktature, govori jasno i o vremenu u kome film nastaje. Prvi Angelopulosov film iz istorijske trilogije govori o atentatima i egzekucijama. Sniman je u turskoj tvrđavi na Kritu gde su mučeni i ubijani komunistički politički zatvorenici.
8. The Beekeeper
Drugi film iz trilogije o tišini. Glavnu ulogu, penzionera koji gaji pčele, glumi maestralni Marčelo Mastrojani. Bergman je ovaj film nazvao remek-delom. Jednostavna priča, bez mnogo vratolomija zapravo je meditacija, poetski road movie, melanholična drama o ocu koji kreće na put pošto je udao ćerku, na putu pronalazi devojku, lutalicu, brine o njoj i tako ponovo dobija ćerku, ali ne po rođenju i krvi, već srodnu dušu s kojom deli istu muku. To je film o razumevanju bez izgovorene reči, o razumevanju u tišini sopstvenih misli.
Trejler pogledajte ovde.
7. Voyage to Cythera
Prvi deo trilogije o tišini prati komunistu koji se posle trideset godina izgnanstva vraća iz Sovjetskog Saveza u Grčku. On je razočaran stanjem koje zatiče u svojoj zemlji. I ovde je tema putovanje, kao i užasna tišina. Grčke vlasti mu ne dozvoljavaju da stupi na grčko tlo pa ga drže na splavu koji je privezan za dok u Pireju. Potresna i ikonografska je poslednja scena kada mu se na splavu pridružuje supruga. U magli na moru splav s dvoje starih osoba, on preseca konopac i splav polako odlazi ka pučini. Reči nisu bile potrebne.
Trejler pogledajte ovde.
6. Landscape in the Mist
Mučna priča o dvoje dece koja kreću na put kako bi pronašla oca. Navodno on živi u Nemačkoj. Mračan film, težak za gledanje, neki gledaoci možda i odustanu od gledanja jer im je teško da se bore sa slikama. Opet tišina (poslednji deo trilogije) koju je teško podneti. Ujedno, ovo je film o humanosti, jer bi u suprotnom bio negledljiv. Film je nastao na osnovu novinske vesti, a kritičari ga ubrajaju u najbolje filmove 20. veka.
Trejler pogledajte ovde.
5. Alexander the Great
Trejler pogledajte ovde.
4. The Travelling Players
Mnogi poznavaoci ovaj film smatraju najboljim Angelopulosovim delom. Međutim, teško ga je gledati „na šte srce“, da bi mogli da pratite radnju morate poznavati grčku istoriju, dakle, morate se dobro pripremiti. Evo što o filmu piše Svetlana Slapšak:
– Na osnovu porodičnog zapleta Ajshilove trilogije o porodici Atrida, u kojoj se zločini prenose sa starijih generacija na mlađe, Angelopulos gradi zapletenu, anahroničnu naraciju sa preskocima koju mogu slediti poznavaoci grčke savremene istorije: a to, u samouverenom kolonijalnom svetu, nije jednostavno. Kroz tragičnu istoriju u kojoj se članovi iste bedne pozorišne putujuće grupe opredeljuju i međusobno istrebljuju zbog ličnih strasti, koje se ponekad prevlače političkim, Angelopulos predstavlja tragičnu istoriju zemlje, od izgona iz Male Azije 1922. do izbora 1952, koji su više ličili na vojni puč i označili povlačenje jednih surovih kolonizatora, Britanaca, i nastup drugih, ne manje surovih, Amerikanaca. U međuvremenu je u Grčkoj bila parafašistička diktatura, rat od 1940. do 1944, građanski rat od 1946. do 1949. Konačni udarac je za grčke borce za socijalizam bilo Titovo odvajanje od Staljina, i prestanak pomoći iz Jugoslavije. U filmu, trupa nikada ne uspe da izvede predstavu neke blesave pastirske igre do kraja – istorija se uvek umeša, od bombardovanja do egzekucije nacističkog kolaboratora na sceni. Otac je begunac iz Male Azije, ubijaju ga Nemci, na dostavu ljubavnika-kolaboratora. Sin Orest, partizanski komandant, ubija majku, sestru Elektru siluju policijski agenti. Oresta ubijaju u zatvoru, njegovi prijatelji su uspeli da izađu posle dugih mučenja, jer su na kraju potpisali ponižavajući dokument. U filmu je malo dijaloga, samo 80 kadrova je snimljeno u četvorosatnom filmu. Često dijalog zamenjuje pesma, ili borba pesmama. U kadar se ulazi sa strane, kao na pozornicu, a tako se i odlazi. Česti su “prazni” kadrovi, iz kojih je neko otišao. U jednoj od najboljih scena filma, otac-begunac pita nemački streljački stroj: “Ja sam iz Jonije. A vi?”.
Trejler pogledajte ovde.
3. The Hunters
Grupa lovaca, očigledno pripadnika elite, nalazi smrznuti leš partizana. Oni ga vade iz snega i odnose u zatvorenu prostoriju. Tamo ceo film gledamo leš čoveka koji je učestvovao u građanskom ratu. Oko njega su uglađeni ljudi koje leš navodi da se sete svega što se dešavalo za vreme rata, a najviše je bilo izdaja i kolaboracija. A kada ga zakopaju sve prolazi, kao da je u grob s lešom otišla i savest…
Trejler pogledajte ovde.
2. Ulysses’ Gaze
Drugi film o granicama. Moderni Odisej, rođen na Itaki, ali ovaj put kao reditelj kreće na put po Balkanu, on traži stare slike pošto su nove kompromitovane užasima. U Beograd stiže preko Bugarske i Rumunije i tamo saznaje da se u Jugoslovenskoj kinoteci čuvaju originali s početka, iz vremena kada je film nastajao, snimci koje je zabeležio Milton Manaki (polovina čuvenog filmskog tandema koji čine dva brata – braća Manakis). Međutim, te filmske rolne nikako ne mogu da se razviju, slike stalno nestaju. Put ga potom vodi do Sarajeva gde se nalaze trake koje bi mogao i da pogleda. Međutim, Sarajevo je okruženo, rat uništava grad. Odisej (Harvi Kajtel – Harvey Keitel) uspeva da se probije i da uđe u grad.
Neverovatan film, priča o Balkanu, o potrazi za odgovorom koji se uopšte ne nalazi tamo gde se traži. Ipak, potraga nije uzaludna.
Genijalni Angelopulos je snimio neverovatno scenu, potresnu i radosnu u isto vreme. Sarajlije su jedva čekale da na grad padne magla, tek tada su mogli slobodno da se kreću ulicama, da idu po vodu i traže hranu. Samo tada srpski snajperisti nisu mogli da ih vide i ubijaju. Tokom četvorogodišnje opsade to su bili jedini trenuci uslovne slobode, ali u takvoj situaciji i takva sloboda je dragocena i donosi veliku sreću.
Trejler pogledajte ovde.
1. Eternity and a Day
Najbolji film velikog grčkog autora pripada trilogiji o granicama. Grčkom pesniku je ostalo još samo nekoliko dana života. Provodi ih sam i u razmišljanjima o svemu što će proći. Iz pisama otkriva da je propustio mnogo toga jer je bio okrenut samo sebi i pisanju, da je propustio život, a više neće biti života. U takvom stanju tela i uma upoznaje dečaka Albanca koji je ilegalno prešao granicu. Dečak je pobegao kako bi pronašao bolji život. Na tom putu sreće umirućeg pesnika. Prvi put u životu i to u poslednjim satima na Zemlji umetnik se posvećuje drugom, bez ikakvog interesa, bez egoističnih motiva. Pesnik pred kraj života postaje čovek. Genijalan film koji se može gledati iznova, neverovatna muzika, duboka poruka o životu, smrti, granicama, smislu i besmislu, ljubavi i kajanju. Jedan od najvećih filmova uopšte – Večnost i jedan dan.
Trejler pogledajte ovde.
Pogledajte i druga Lava LAB odbrojavanja ovde.