Preporučujemo vam, pazite sada, sve filmove Pedra Almodovara, ali poređane po našem nahođenju. Na ovim stranicama on je reditelj kog rado preporučujemo. Njegovim filmovima se rado vraćamo i često moramo ponovo da ih gledamo da bi ih bolje i dublje razumeli. Almodovar, koji je počeo da snima posle pada Frankovog režima, zapravo je otvorio Španiju u drugom svetlu, prikazao je Španiju koja je morala da se skriva, da se pretvara da je nešto drugo. Sada je ta Španija mogla da se prikaže svetu u svom punom kapacitetu. Filmovi koje je snimio na početku karijere su radikalni, kako seksualno, tako i kulturološki i politički. Taj pobunjenički duh ga nikada nije napustio, ali je u kasnijim delima promenio način na koji priča priču.

Almodovar je reditelj koji je stvorio svoj žanr. Kada gledate neki internacionalni film ili još bolje španski film vi ćete tačno znati da je taj film „almodovarovski“, tu nema greške.

Pošto sam odgledala sve njegove filmove shvatila sam da sam i sama almodovarovski lik. Mogu zamisliti sebe u nekom njegovom filmu. Glumim sebe, sporedni sam lik, stojim u ćošku i bez prestanka nešto brbljam. Almodovar mi je pomogao da razumem sebe i da shvatim da neke moje osobine nisu ni pozitivne ni negativne, već su jednostavno almodovarovske.

22. Šta sam uradila da zaslužim ovo (Qué he hecho YO para merecer esto!!)

Almodovar je dečak koji je odrastao sa majkom. Bio je okružen gomilom žena. A u ovom filmu on nas uvodi u nešto nadrealno. A to nadrealno je dete sa telekinetičkim moćima. I dalje Almodovar nastavlja da se bavi problemima u familiji i gotovo je nemoguće a da ne istakne loš položaj žena u društvu. Pretpostavljamo da je to sve posledica Frankovog surovog režima.

Trejler pogledajte ovde.

21. Mračne navike (Entre tinieblas)

„Mračne navike“ je suprotno nazivu komedija, komedija o autorovom iskustvu s crkvom. Jedna od ključnih tačaka Almodovarovog opusa jeste kritika konzervativizma. U manastiru časne sestre pomažu ljudima sa problemima, ima tu raznih likova, a i po koji narkoman. Posebno se ističe jedna časna sestra koja pokušava da spasi ženu koja je tu zbog pogrešnih odluka. Časna sestra gradi sa njom prijateljstvo. Pritom, u manastiru se niko ne ponaša kako dolikuje toj ustanovi. Kao i svi Almodovarovi filmovi i ovaj je čudan.

Trejler pogledajte ovde.

20. Matador

Provokativni triler. Žanr koji Almodovar ne snima toliko često. Sam početak filma je bizaran. Film počinje praktično horor scenama. Glavni glumac uživa u gledanju slasher filmova. Inače, on je penzionisani borac s bikovima – matador. Penzionisani matador potom upoznaje srodnu dušu, koja  nije baš klasična kuvarica gaspaća. Njih dvoje ulaze u borbu a ko pobeđuje, pogledajte sami.

Trejler pogledajte ovde.

19. Cvet moje tajne (La flor de mi secreto)

Zamršeni odnosi između ljudi, tako da se ništa ne može pojednostaviti, a to je ono po čemu zaista možemo prepoznati ovog reditelja. Još jednom Almodovar snima film u kome bračni par ne razgovara, ćutanjem beži od problema. On odlazi u rat, a ona pokušava da se ubije. Ćutanje strašno muči Almodovara, što je logično s obzirom na Frankov režim u kome je živeo, tamo se moglo preživeti jedino ako se ćutalo, a potom se to prenelo na porodične odnose i ostalo i posle pada fašističkog režima. Pritom, on vam ne prikazuje same likove već vam govori o tome šta se sve dešava u široj okolini, tako vam ostavlja prostor da sami zaključite da li je neko pogrešan ili ispravan, ako je to uopšte moguće, pre će biti da su svi pomalo krivi. Jer, kako drugačije da se dogodi nesreća.

Trejler pogledajte ovde.

18. Lavirint strasti (Laberinto de pasiones)

Drugi njegov film u karijeri zaista je provokativan, naročito za 1982. godinu, kada ga je publika prvi put pogledala. Verujem da je ovaj film odraz autorovog karaktera, a i posledica je strogoće i konzervativizma, i, naravno, Frankovog režima. Almodovar nastavlja da istražuje seksualne teme i uključuje ljude različite seksualne orijentacije. Nekako su počeci Almodovara vrlo neobični, on u svojim ranim filmovima prikazuje sve ono što poznaje iz života. Tako u ovom imamo gejeve,  narkomane, transvestite, a tu je i princ s Bliskog istoka! Almodovar nam pokazuje da je sve to moguće spojiti u jednu celinu samo ako prihvatite sebe i druge. Samo tako i možete gledati ovaj film. A razumeti film znači i razumeti sebe.

Trejler pogledajte ovde.

17. Zakon požude (La ley del deseo)

Prvi Almodovarov film koji je posvećen isključivo gejevima. Ovoga puta u ljubavnom trouglu imamo samo muškarce. Jedan od prvih njegovih filmova koji vas tera da razumete ljude sa njihovim različitim interesovanjima, potrebama i manama. Međutim, ovde ide i malo dalje. U ljubavnom trouglu se nalazi i incestuozna sestra.

Trejler pogledajte ovde.

16. Pepe, Lusi, Bom i mnogo drugih devojaka (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón)

Prvi Almodovarov film. Ko preživi ovaj film i ko ga prihvati i prepozna nešto zanimljivo, zasigurno će se vraćati delima slavnog sineaste. Film je snimljen s malo para i u teškim uslovima, to se odmah vidi, ali su tu glumci koji spašavaju sve. Ovaj film nam, takođe, govori da se iza kamere krije drugačiji, nestandardni reditelj. Gomila žena se druži, razmenjuju iskustva, čavrlja i istražuje svoju seksualnost.

Trejler pogledajte ovde.

15. Veži me (Átame!)

Viktoria Abril je bivša porno zvezda i lečeni narkoman. Antonio Banderas je otpušten iz psihijatrijske bolnice i veruje da je upravo ona žena njegovih snova. On dolazi na snimanje filma i kidnapuje je. Veruje da će uspeti da je natera da se zaljubi i uda za njega. Viktoria Abril i Antonio Banderas prvi put u glavnim ulogama. Ono što u ovom filmu fascinira jeste enterijer sobe, to je do danas ostao njegov zaštitni znak. Almodovar je poznat da sam bira stvari za set. „Veži me“ je vrlo komičan, ali sa almodovarovskim krajem.

Trejler pogledajte ovde.

14. Kika

Ovaj film je čisto ismevanje svega sa čime se Almodovar susreo u svojoj karijeri i životu. Mediji, crkva, muškarci, vernici… Seks kod Almodovara igra nekoliko funkcija, a jedna je da provocira konzervativne gledaoce. Ili će vas oterati ili će vas nasmejati. U ovom filmu je sve prepuno komedije. Nikako ozbiljan, ali je kritičan. Almodovar kaže za ovaj film da mu se najmanje dopada od svih koje je uradio, ali ja se ne bih složila. Naravno, mejnstrim grupe su kao i uvek protestvovale protiv ovog filma.

Trejler pogledajte ovde.

13. Živo meso (Carne trémula)

I ovde nas Almodovar stavlja na čuveni test – ko je žrtva, a ko progonitelj. I dok mi kao naivni gledaoci holivudskih filmova poverujemo u jednu priču, on pokazuje i drugu stranu. Glavni lik je invalid, kreće se u kolicima, a uz to izgleda nevino i jadno. Gotovo kao da se on žrtvovao i sve izgubio zarad ljubavi. Almodovar je zaista majstor ovakvih filmova sa preokretima, da vas nasamari i ukaže vam da ste isti kao većina.

Trejler pogledajte ovde.

12. Slučajni ljubavnici/I’m So Excited! (Los amantes pasajeros)

Reditelj je sada već toliko uspešan i uživa da može da snimi komediju sa glavnim junacima gejevima. Banderas i Penelope igraju tek desetak minuta, igraju ljubavnike. Cela drama odvija se u avionu koji ne može da sleti jer su upravo njegovi najpopularniji glumci zaboravili da urade svoj posao. Iako ne tako dobro ocenjen film, svakako opuštajući i zabavan za gledanje.

Trejler pogledajte ovde.

11. Los abrazos rotos (Broken Embraces)

Stilski fantastično urađen film. Inteligentan i lep film za gledanje, ali je tako urađen da kada se završi ne znate tačno ni šta je inteligentno, ni šta je tačno lepo. Ipak, ova, kako je zovu kritičari, meta-melodrama, ostaće vam u sećanju, pre svega ćete se sećati atmosfere, slika, likova… Za samu radnju morate konsultovati literaturu.

Trejler pogledajte ovde.

10. Žene na ivici nervnog sloma (Mujeres al borde de un ataque de „nervios“)

„Žene na ivici nervnog sloma“ je punokrvna komedija, film koji će vas slatko nasmejati i prikazati  žene sa svim njihovim manama i vrlinama. Ovaj film otvara Almodovaru internacionalnu karijeru. Dobija sve što mu treba: Goja, Venecija, Akademija. Film na prvu deluje ozbiljno, s obzirom da glavna glumica pokušava da se ubije gaspaćom, ali se onda nižu događaji koje samo Almodovar i Vudi Alen mogu da osmisle.

Trejler pogledajte ovde.

9. Pričaj sa njom (Hable con ella)

Originalni scenario kakav zaista može samo Almodovar da zamisli. Očigledno ga je radio reditelj velikog znanja i iskustva. Ideja o ženi koja leži u komi, a neguje je neko ko je opčinjen s njom toliko da ne može da se kontroliše i prelazi svaku granicu. Jedan od težih filmova za gledanje, ne samo Almodovarovih. Naravno, vrlo je teško ne zauzeti stranu.

Trejler pogledajte ovde.

8. Visoke potpetice (Tacones lejanos)

Kako odmiče rediteljeva karijera tako se razvijaju rediteljske veštine, ali ne opadaju ni originalnost, ni autentičnost. Sam naziv filma može zvučati holivudski, nešto o manekenkama i modnim pistama, ali je zapravo sve suprotno. Naslov je sama suprotnost onome šta se dešava. Glavni lik, glavna dama kojoj se svi dive je majka koja je ostavila ćerku u potrazi za uspešnom karijerom. Međutim, i u njoj je ostalo zrno ljudskosti…

Trejler pogledajte ovde.

7. Koža u kojoj živim (La piel que habito)

Da li ljudi imaju pravo da se igraju boga? Da li smemo da nekome zagorčamo život? Ako je odgovor da, onda treba i zamisliti društvo u kome su svi pozitivno odgovorili na ta pitanja. Na čiju stranu stati? Da li ćemo prigrliti oca nastradale ćerke ili progonitelja koji je kažnjen zbog dela koji je počinio? Film koji postavlja možda i previše teških pitanja.

Trejler pogledajte ovde.

6. Julieta

Film koji je malo ljudi razumelo, bolje reći malo kritičara. Mogli bi reći da je ovo film stvoren za sve one koji vole puno da pričaju, ali da pritom ne kažu mnogo. I što je najbitnije ne govore o osećanjima. I u tom ćutanju i okretanju leđa, u kažnjavanju sebe i drugih ostaju samo bol i tuga. Nećete videti ništa lepo do samog kraja filma. Iako se radnja dešava u Andaluziji, pored mora. Međutim, kao i iz ostalih Almodovarovih filmova možemo mnogo toga naučiti.

Trejler pogledajte ovde.

5. Volver

Još jednom gledamo nadrealni svet. Ali ovog puta majka spašava ćerku. Zatim, dve sestre žive zajedno, a tu je i majka koja se „vratila“ i za koju niko do samog kraja nije siguran da li je duh ili je zaista prisutna (živa). Ali porodični odnosi i međusobna privrženost svakako postoje. Divan film o majčinstvu i porodici.

Trejler pogledajte ovde.

4. Loše vaspitanje (La mala educación)

Ovaj bi se film verovatno našao na mnogim top listama, a jedna od njih je i svakako kategorija  „filmovi protiv crkve“. Daleko od skromnosti koju je propovedao Isus. Nakon iskustva Frankovog strogog katoličkog režima i iskustva sa crkvom, Almodovar konačno snima direktnu „posvetu“ katoličkoj crkvi. Mada bi ovde mogli svrstati sve crkve, ne samo katoličku. Volela bih da vidimo ovakav film o Srpskoj pravoslavnoj crkvi, a nije da se ne može snimiti.

Trejler pogledajte ovde.

3. Paralelne majke (Madres paralelas)

Još jedna njegova posveta majkama i ženama koje su očuvale ljudskost u Frankovo doba. Jer muškarci su iz Drugog svetskog rata ili izašli kao bogalji ili su pobijeni. Ni za vreme Frankovog režima nije bilo bolje pa su žene morale sve same da rade. Almodovar je snimio remek-delo kao posvetu upravo tim ženama iz Frankovog doba čiji su muževi pobijeni i pobacani u masovne grobnice bez dostojne sahrane. I pritom je napravio dramu koja se lomi u jednoj ženi i koja nas tera takođe na pitanje šta bi mi uradili na tom mestu.

Trejler pogledajte ovde.

2. Bol i slava (Dolor y gloria)

Film koji je Almodovar snimio o sebi sa glumcima s kojima je mnogo sarađivao. Verujem da ga  Banderas toliko dobro poznaje nakon 20 godina saradnje, da nije morao ni da se priprema za ulogu. A za Almodovara još veći aplauz jer tako otvoreno priča o svojim slabostima i manama. Samokritični film i poruka svima da mogu da budu bolji ako se pogledaju u ogledalo. Jer, nema slave bez bola.

Trejler pogledajte ovde.

1. Sve o mojoj majci (Todo sobre mi madre)

„Sve o mojoj majci“ je revolucionaran film. Film koji vas lomi, muči i progoni od početka do samog kraja. Prvih dvadesetak minuta ne možete ni naslutiti kuda će vas film odvesti. Taj osećaj nelagode će vas razarati do samog kraja. Jednostavno ovaj film nije za svakog, iako bi možda svako trebao da ga pogleda. Otvoreni um, empatija, obrazovanje i spremnost da ga tumačite iz više uglova su preduslovi da bi gledali celog Almodovara, a naročito ovaj film. I budite spremni da ćete na kraju svakog odgledanog filma, pa i ovog, najverovatnije ispasti budala, bez obzira na gledalačko iskustvo. A najveća budala ćete ispasti pošto pogledate baš ovaj film. Zato je i na prvom mestu.

Trejler pogledajte ovde.

Pogledajte i druga Lava LAB odbrojavanja ovde.