Johan Sebastijan Bah pisao je mnogo, još uvek nisu klasifikovana, pa i izbrojana, sva njegova dela. Muzikolozi ne mogu da se slože oko broja dela slavnog kompozitora pa Bahov opus broji između 1.000 i 1.500.

U tom moru naslova šira publika bez problema prepoznaje jedno delo – čuvenu „Tokatu i Fugu“ (Toccata & Fugue BWV 565).

Kompozicija je pisana za orgulje, naravno. Međutim, do danas je obrađuju na raznim instrumentima i u raznim kombinacijama instrumenata. Danas vam preporučujemo neobičnu verziju jedne od najslavnijih kompozicija klasične muzike. Naime, Tokatu i fugu ćete slušati na gitari sa 11 žica. Ta gitara je napravljena u Švedskoj šezdesetih godina prošlog veka, dakle, novijeg je datuma u kontekstu Bahove muzike. Ipak, ispostavilo se da je upravo taj hibridni instrument idealan za muzike koju je komponovao Bah. Uz to, na njoj se dobro izvodi i muzika pisana za lautu i to kompozitora koje je napisao 1.000 dela upravo za taj instrument – Silvijusa Leopolda Vajsa (Sylvius Leopold Weiss).

Tokata i fuga na orguljama zvuče grandiozno, skoro zastrašujuće. Uz to, tu kompoziciju slušamo uglavnom u crkvama koje imaju ogromne orgulje, koje se sviraju i nogama i rukama, dirke su raspoređene u nekoliko redova. Sve to izgleda i zvuči preveliko. Pogledajte i poslušajte ovo izvođenje. I onda sledi pitanje. Kako nešto tako masivno može da zvuči na krhkoj akustičnoj gitari, makar ona imala i celih 11 žica.

Odgovor je jednostavan – zvuči potpuno drugačije. Toliko da se ne može porediti. To jesu ti tonovi, ali je doživljaj popuno drugačiji. Tamo gde je bila moć sada je lirika, grandioznost je nestala, zamenio je prizvuk Andaluzije. Iste note a dve države – umesto Nemačke tu je Španija. A sve preko severne Švedske.

Ono što je zajedničko jeste mogućnost da u oba slučaja u potpunosti upadnete u vrtlog. Tu ima mnogo nota, ali ako ne pokušavate da ih slušate tako da nešto razumete, videćete da se tu radi o muzici čiji je zadatak da vas uvede u posebno stanje svesti, gde pojedinačne note, nizovi nota ili akordi zapravo nisu bitni. Bitno je to što nam Bah šalje iz prošlosti. To nešto se može uhvatiti i kada slušate izvođenje na orguljama i na neobičnoj gitari. Ili na bilo kom drugom instrumentu…

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.