Kada je počela pandemija pre par godina u knjižarama je porasla prodaja knjiga o virusima i zarazama. Jedna od tih knjiga je i naša današnja preporuka – Smrt u Veneciji Tomasa Mana.

Priča o zarazi kolere ipak je drugom planu, centralni deo novele posvećen je ostarelom piscu koji iz Minhena putuje u Veneciju gde u luksuznom hotelu sreće porodicu iz Poljske. U trenutku kada među Poljacima ugleda dečaka tok priče i života glavnog junaka se menja.

Pisac je toliko fasciniran dečakom da to polako prerastu u opsesiju. Ipak, na početku, pisac sebi objašnjava da je tu reč o čistoj estetici, filozofiji, antičkim idealima… To mu zapravo uopšte ne pomaže jer se u njemu razbuktava strast prema dečaku.

Priznao je sebi da to nije samo estetski doživljaj kada je počeo da prati porodicu kako bi mu dečak što duže bio na vidiku. Čak je pokušao da pobegne iz Venecije, ali se vrlo brzo predomislio. Vratio se i naučio da uživa u prisustvu dečaka, koliko god je to moguće. Tako se piščevi „estetski“ kriterijumi pretvaraju u patologiju.

Unutrašnji raspad prati i spoljni. Venecija se raspada, gradske vlasti lažu javnost da mere koje sprovode imaju veze s epidemijom kolere, već je reč „o redovnim aktivnostima“. Kada pisac sazna za epidemiju ne kreće odmah na put, već ostaje samo da bi još malo gledao dečaka.

Roman je u najmanju ruku kontroverzan. Sve je pojačano pričom o Manovom homoseksualizmu, on to nikada nije potvrdio, ali je mnogo naznaka. Paralela između junaka novele i Manovog života je mnogo. Čak je i Manova žena Katia potvrdila da se njen suprug na plaži zagledao u jednog dečaka. Nije ga pratio, niti je bio opsednut kao njegov junak, ali je moguće da je tu pronašao inspiraciju za pisanje.

Manovo remek-delo postavlja mnoga pitanja, ako ništa drugo stavlja ih na sto, kako bi smo mogli da razgovaramo o njima. Osuđivanje bez razmišljanja nije rešenje. Prvo se mora misliti pa onda osuđivati, kao da poručuje Man. Uči nas da postoji još svetova van onog koji smo zamislili za sebe. Pa je i zbog toga Tomas Man jedan od najvećih pisaca u istoriji književnosti.

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.