Andrej Končalovski (Andrey Konchalovskiy) ne prestaje da snima. Od početka šezdesetih godina prošlog veka pa sve do današnjih dana. Samo je u poslednjih deset godina snimio tri fantastična filma u nizu: Raj (2016), Greh (2019) i Dragi drugovi (2020). Ovaj poslednji vam preporučujemo danas.

Končalovski je izabrao temu iz prošlosti. Međutim, kao da je njegova ambicija bila da ukaže na problem ruskog društva koji nije razrešen do danas.

U centru priče su demonstracije radnika u Novočerkasku (blizu Rostova na Donu) koje su izbile 1962. godine nakon povećanja cena i smanjenja plata. Radnici nisu hteli da odustanu, bili su besni i hteli su da isteraju do kraja. Kako to ide u represivnim režimima, vlast se pravila blesava ili je minimizirala događaje, a kada su ljudi u odelima shvatili da se radnici ne šale pozvali su vojsku, koja je u jednom trenutku zapucala, sticajem nekih okolnosti, pogrešnih odluka, haosa… Kao u drami, ako vidite pušku negde u „kadru“ na početku, do kraja mora da opali. Tako je i ovde, ako ste izveli vojsku da zaustavi demonstrante, velike su šanse da će već neko početi da puca. A onda se rafali teško zaustavljaju.

Sovjetska armija i KGB odgovorni su za smrt 26 osoba, dok je 87 stanovnika grada ranjeno, među njima je bilo i dece. Međutim, država je sve zataškala. Svedoke, praktično ceo grad, naterala je da potpišu dokument koji ih je obavezao na ćutanje. Ćutaće ili zatvor, to su bile jedine opcije.

Pošto se sve dogodilo u junu, na velikoj vrućini, komunalci nisu mogli da speru krv s asfalta. Zato su naredili da dođu građevinci i da na mesto masakra postave još jedan sloj novog puta. Tako je masakr asfaltiran i stvarno i simbolički.

Kao verna komunistikinja, kao vernik partije, ona koja je deo sistema i zbog toga uživa u mnogim privilegijama, ipak odustaje od svega. Reditelj je stavlja pred izbor – partija ili život ćerke. Ona odlazi u toalet i to u sred partijskog sastanka i moli se bogu.

Končalovski je autor koji je učestvovao u stvaranju bitnog dela svetske kinematografije. Bio je važan saradnik velikom Tarkovskom (s njim je radio na dva kratka filma, a bio je koscenarista na filmovima „Ivanovo detinjstvo“ i „Andrej Rubljov“). Pored toga što je pisao scenarije i režirao u Sovjetskom Savezu, on je snimao u SAD, Britaniji, Rusiji…

“Dragi drugovi” pokazuje da reditelj koji je karijeru počeo 1960. zajedno s Tarkovskim i danas ima šta da kaže i da to što govori mnogima nije prijatno. To, naravno, radi na vrhunskom umetničkom nivou. Oni koji nas redovno prate bi rekli prava Lava Lab preporuka.

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.