Današnja preporuka je remek-delo evropske kinematografije. Serija koju je snimio Rajner Verner Fasbinder po knjizi koju je čitao još kao dečak. „Berlin Alexanderplatz“ nije samo serija o propasti nemačkog društva, to je i serija koja nam priča o tome gde je ljudska duša spremna da ode kada joj je izbor tanak. Kada je čovek sateran u ćošak, kada nema izbora. Nemačka se nakon Prvog svetskog rata i nemaštine nalazi u vrlo nepovoljnom položaju. Tačnije srednja klasa, koja je navikla na lagodan život, polako počinje da gubi poziciju na koju je navikla i mora da se snalazi na razne, do tada nepoznate načine. Franc Biberkopf koji izlazi iz zatvora odlučuje i zaklinje se da će voditi pošten život bez laži i kršenja zakona.

Fasbinder je reditelj koji je, namerno ili ne, prkosio nemačkom društvu u svakom segmentu. Heroinski zavisnik, gej koji živi sa majkom. Homoseksualac koji jako dobro poznaje žene. On ne priznaje nijednu tradicionalnu i konvencionalnu normu.

Srednja klasa mora da se navikne na siromaštvo i da ne postoji siguran posao, a siromašni su već na samom dnu. Društvo sve više i više propada. Ali pitanje je kako se ljudi ponašaju u takvim okolnostima, da li pomažu jedni drugima ili jedni drugima okreću leđa. Pisac i reditelj su nam to sve lepo dočarali. Kod Franca smo više puta mogli videti koliko se premišlja i koliko on zaista luta i traga za nekom pravdom i istinom.

Fasbinder nas suočava s pitanjima koja junaci serije sebi ne postavljaju, a trebalo bi to da rade – kakvi smo mi prijatelji i partneri. Da li možemo da razumemo druge, kada treba staviti drugog na prvo mesto…? Da li mi imamo pravo da osuđujemo nekog i zašto mislimo da su naši postupci možda bolji od njihovih? Svašta nam autor knjige i serije ostavljaju u nasleđe. Pre svega pitanja o nama samima.

Ovo je serija o društvu kome je potrebna korekcija, kao i podsećanje na prošlost. Podsetnik da se sve može lako preokrenuti. I ovakve serije bi trebalo svako od nas da poznaje i gleda u duhu svog vremena i jezika. Jer ovo nije samo serija o nemačkom društvu, ovo je i serija o društvu koje je upalo u krizu i kako se ono nosi sa svim nevoljama koje kriza donosi. Kako bi se bilo ko drugi ponašao da se našao u toj situaciji – da je jedan sloj imao sve, a da sada nema ništa.

Da li bi se smejali Francu Biberkopfu koji se zavetovao da će biti dobar prijatelj i pošten čovek i zadirkivali ga ili bi ga pustili na miru jer je to njegova odluka. Alfred Deblin i Fasbinder su nam prikazali čoveka koji se bez prestanka bori da bude pošten, kako prema sebi, tako prema i svojim prijateljima, da održi ideju i misao sa kojom je napustio zatvor. I Franc Biberkopf u toj borbi izbora kojih zapravo nema, možda deluje kao da lako donosi odluke, mi mu se možda možemo i diviti u pojedinim trenucima. On je prijatelj koji ne želi da izda prijatelja i pomaže mu u nevolji. Ipak, on na kraju ostaje duboko nesrećan čovek koji nije uspeo da pobedi zlo u sebi.

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.