Prenosimo sa sajta P.U.L.S.E. (Magazin o umetnosti, kulturi i društvu).
Oprema redakcije.

Лед Цепелином до лугова Галадријеле

Непобитно је да је непознаница како је звучала музика Старога и Средњег века, па се њена прохујала искомпонованост наслућује, или наслаже из писаних и сликаних сведочанстава. Музичка даровитост појединаца успе да наведе наше ушне шкољке на утисак да су кроз себе пропустиле аутентичне ноте далеких доба. Како је музика звучала онда остаје у измаглици, али омама композиције Battle of Evermore састава Лед Цепелин (Led Zeppelin) у извођењу са нарочитом дамом, Сенди Дени, наводи да су далека прошлост и поједине митологије звучале управо попут ове композиције.

У презахукталом штанцовању данашњих песама није грешка Battle of Evermore назвати композицијом, јер њен квалитет врхуни над небројеним другим. Настала је 1971. године, исте је и објављена на албуму који је познат као Led Zeppelin IV. Раскошан текст је написао Роберт Плант, наводно надахнут читањем дела о шкотској историји, као и Господаром прстенова, Џона Р.Р. Толкина. Текст је обиман, нема изразит рефрен који се понавља до бесвести, нити је то случај са осталим фрагментима; држи се теме, врло је јасан, живописан и пун риме. Све иде у прилог ауторовој марљивости при писању.

Fotografija dukserice sa simbolima članova benda Led Zeppelin, preuzeto sa zvaničnog sajta benda Led Zeppelin.

Симболи чланова групе Лед Цепелин (с лева на десно симболи припадају Пејџу, Џонсу, Бонаму и Планту). Preuzeto sa zvaničnog sajta benda Led Zeppelin.

Референце за Господара прстенова би се, али не обавезно, могле наћи већ на самом почетку песме – The Queen of Light took her bow, што би се могло повезати са Галадријелом као оличењем светлости и краљице једног дела вилењака, којима су лук и стрела међу главним оружјима, затим dark Lord са Сауроном, the ring wraiths ride in black са Црним Јахачима, слугама Сауроновим. Avalon је појам заступљен у легенди о Краљу Артуру и Мерлину; додатни појмови у тексту песме који су ближе повезиви са фантазијом су змај, чаробне руне, јабуке, злато и замак.

Занимљивост о Battle of Evermore је да рад на њој представља први и последњи пут да Лед Цепелин снима песму са гостујућим вокалом, и то женом нежног гласа, Сенди Дени (Sandy Denny). Заслуге за сарадњу се приписују Роберту Планту, који је сматрао да песму треба да изнесу заједно два вокала, мушки и женски, при чему је улога наратора у песми припала самом Планту. Још један куриозитет је да ова сарадња представља први Робертов дует са женским вокалом.

Сенди Дени је једна од кључних личности за развој британске фолк-рок музике. Ова дама, по националности Енглескиња, значајан траг је оставила у групи Fairport Convention, у којој је била главни вокал. Након кратког задржавања у бенду, основала је свој бенд у коме се такође кратко задржала, након чега се одлучила за соло каријеру. Осим што се бавила певањем, писала је и компоновала песме.

Инструмент који преовладава у песми Battle of Evermore је мандолина, као најодговорнија за побуђивање древних и бајковитих слика. Првобитно стварање музике за песму се одиграло тако што је Џими Пејџ, гитариста састава, на опуштеној чајанци са осталим члановима позајмио мандолину од њиховог басисте, Џона Пола Џонса, и засвирао. Спонтано померање прстију је творило мелодију из доба којем нисмо присуствовали, али за које бисмо могли рећи да је управо тако звучало; о личностима које нисмо познавали, ал’ за које желимо да су постојали са свим својим узвишеним особинама. Крили се песма кроз гајеве оперважене храстовима, на којима настањене и радознале главе шаљу поздраве по љубичасте дроздове, својим пријатељима под топазним водопадима.

Napisao Никола Д. Стојановић. Preuzeto s prijateljskoj sajta P.U.L.S.E.

Pesmu možete poslušati ovde.

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.