Osveta je moćan motiv u narativnim umetnostima. Tako i filmovi, posebno u rukama majstora, efektno pričaju osvetničke priče. Skoro svi ključni filmovi korejskog (južna, ne severna država) novog talasa razrađuju motiv osvete, Tarantino je jedan od fanova tog motiva (videti pod Kill Bill).

Takvi filmovi izazivaju jake osećaje kod gledalaca, posebno u slučaju kada je nekom pojedincu ili grupi naneta velika nepravda, kada se neko iživljava na bespomoćnima i slabima, kada nema nade, a onda nastupi velika osveta. Vešti autori za to „nastupanje“ osvete „rade“ dobru pripremu, osveta je odlično motivisana unutrašnjim razvojem junaka i logičnim razvojem radnje. U tom slučaju prvi deo filma je teško gledati da bi potom uživali u patnjama tlačitelja. Tako se gledaoci snažno angažuju i svim srcem učestvuju u priči.

Klasične primere nalazimo u japanskim filmovima, posebno klasicima, a specijalno mesto zauzima Kurosavin film Sedam samuraja. To je, po svemu sudeći, film uzor autorima čije delo vam ovde preporučujemo.

Pokušavamo da vas navedemo da pogledate film Bacurau koji je režirao dvojac Juliano Dornelles i Kleber Mendonça Filho. Priča je smeštena usred brazilske džungle. Meštani malog sela oskudevaju u svemu, ali su jedinstveni, ne dozvoljavaju da ih maltretira ni lokalni političar. Niko od stanovnika ne prelazi na drugu stranu, ne izdaje zajednicu, čak ni kada im se pruži mogućnost da izvuku korist za sebe. Selo je mirno i harmonično, ali dolazi oluja…

Grupa desničara, dobro obučenih i još bolje naoružanih Amerikanaca podmitila je alavog političara kako bi iz zabave lovili i pobili sve meštane. Oni ih polako izoluju – ometaju signal za mobilni, zaustavljaju saobraćaj, a na kraju seku i struju. Dobro su obavešteni o svemu što se dešava u selu. Samo su propustili jednu sitnicu, što je i logično, nisu ni ušli u mali, neugledni muzej.

Upravo se u muzeju krije tajna koja zapravo to nije. Ulaz u muzej je besplatan, a i svi meštani insistiraju da svi gosti vide deo njihove prošlosti. Desničarima, koji su na početku prerušeni kao turisti kako bi dobili što više informacija o selu, ni ne pada na pamet da gledaju muzej. Ključ za osvetu se nalazi u muzeju.

Za razliku od japanskih seljana iz Sedam samuraja, koji su unajmili ronine, u brazilskom selu su ronini sami meštani.

Bacurau je mračan i surov film, čiji će vam kraj pružiti veliko uživanje, iako se u poslednjim scenama svi kupaju u krvi i unutrašnjim organima desničara. To je sjajna kritika jednog u suštini evrocentričnog stava koji poručuje da su beli kulturno i intelektualno superiorni muškarci, a i po koja žena, bolji od svih drugih. U ovom slučaju to su beli Amerikanci koji su tu matricu preuzeli od Britanaca sklonih rasističkim teorijama i dodatno je razradili. Ta umišljena supremacija i arogantni stav koštao ih skupo.

Gledajte Bacurau i uživajte u osveti ili se, pak, nervirajte što su vaše pobedili neki tamo primitivci.

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.