Kada su se u književnosti susreli realno (moguće) i magično (nemoguće, nerealno) nastalo je nešto čudesno. Taj susret više liči na povratak kući, posebno kad je reč o romanu. To je povratak izvoru, povratak Servantesu. Književnost je tek tada progovorila punim glasom, tek tada je počelo da se priča o društvu i pojedincima kakvi jesu, a istovremeno i kakvi su mogli biti.

Ta kombinacija mogućeg i nemogućeg kao da je stvorena za književna dela. Ako samo opisujemo ono što se zaista desilo lako možemo upasti u ponavljanje ili u solipsizam. Automatsko pisanje, nadrealizam, potpuni odlazak od stvarnosti, odbija čitaoce, jer neće svako da kopa po dubinama podsvesti.

Pisci koji su uspeli da pronađu meru između realnog i magičnog stvorili su remek-dela, a i sam roman. Nakon „Don Kihota“ usledila je pauza, pisci su se previše oslanjali na realnost, a onda su u 20. veku rešili da ponovo probijaju granice. Otišli su korak dalje, dok su se istovremeno vratili izvoru.

Roman „Sedam sunaca i sedam luna“, koji je napisao portugalski maestro Žoze Saramago, vrhunski je primer savršenog spoja stvarnosti i čiste magije. Sve je toliko isprepletano da se čitaoci mogu zbuniti i prestati da razlikuju šta je istorija, šta je stvarnost, a šta dolazi s one strane postojanja.

Radnja je smeštena u 18. vek u Portugalu (Saramago je insistirao da se u prevodu ne piše Portugalija, kako bi trebalo, već Portugal), a pratimo izgradnju kolosalnog manastira u nekoj zabiti, zatim pratimo sveštenika koji pravi letilicu, on hoće da ide tamo gde samo bog može boraviti. Glavni junaci ipak su obični ljudi, ne kraljevi i biskupi. On je bio vojnik, a ona je lokalna proročica. On je Sedam Sunaca, a ona Sedam Luna.

Njihova ljubavna priča je čudesna, koliko je i neobična. On je u ratu izgubio ruku i sada nosi kuku. Ona je lepotica koja ima moć da vidi šta se krije u ljudima, ali samo kad je gladna. U džepu nosi koricu hleba kako bi ispunila obećanje jednorukom ljubavniku da nikada neće gledati u njegovu unutrašnjost, da nikada neće otkriti njegovu tajnu, ni sebi, ni njemu.

Njih dvoje, Baltazar i Blimunda, pridružuju se svešteniku koga zovu Padre Bartolomeo, kako bi pomogli oko izrade leteće mašine.

To je prva dramska radnja, vrhunski napisan okvir za ono o čemu pisac zapravo hoće da govori. Saramago se bavi ljudima koje istorija poslovično zaboravlja. One koji se nikada ne pominju su isti oni koji su svojim telima i životima stvorili istoriju. To bi mogla biti teza. Saramago govori o radnicima i seljacima koji su u teškim uslovima gradili veliki manastir i to su morali da rade brzo, jer kralju građevina treba odmah, on ne može da čeka. Seljaci su platili veliku cenu, ali samo oni, ne i oni drugi koji su naredili izgradnju, niti oni za koje je manastir bio građen. A samo se ovi drugi i treći pominju u debelim istorijskim knjigama. I to se pominju kao graditelji, kao oni koji su izgradili manastir. Saramaga to očigledno jako nervira.

Apsolutna i nekontrolisana moć udružena je s verskim fanatizmom, a cenu tog braka plaćaju radnici i seljaci. Na tom nivou Saramago piše brutalni realistički roman. Ali, onda nam nudi lirizam, priču o letu, priču o slobodi i ljudima koji žele da žive daleko od nesnosnih kraljeva i mrskih sveštenika.

Taj kontrast je kičma romana. S jedne strane je tu vlast, a s druge oni koji su iskorišćeni i koji sanjaju slobodu. S jedne stranu su oni koji uživaju, a na drugoj oni koji rade.

Ipak, to nije priča o klasnoj borbi, niti o marksističkim idejama. Saramago radi nešto drugo. On naglašava razliku između slobode, igre i želje za nemogućim, s jedne, i uštogljenosti, moralizma, besmislenih normi, s druge strane. On govori o razlici između smrti i života, ropstva i slobode. Govori o vremenu kada je sloboda počela da se rađa uprkos kruni i mitri.

I dok 50.000 seljaka gradi manastir kako bi se ispunio kraljev hir, jedan sveštenik, jeretik gradi Pasarolu (ptica na portugalskom) kako bi poleteo u nebo i pobegao od nepravde. Kako bi odleteo u slobodu. Magija je tu da bi teret stvarnosti bio manji. Sloboda je vrhunska magija. To je ona magija koja se zaista može ostvariti.

Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.