Poznavaoci kažu da je koncert koji danas preporučujemo jedan od najboljih zabeleženih nastupa jednog muzičara. Kit Džeret (Keith Jarrett) je odsvirao taj koncert, sam, bez benda, 1975. godine, u Kelnu. Ploča je i nazvana „The Köln Concert“.
Džeret je pred sebe stavio ozbiljan zadatak, hteo je da svaki put kad sedne za klavir svira drugačije. Nije hteo da se ponavlja. Hteo je da improvizuje do kraja, otišao je u ekstrem. U toj krajnjoj tački je dosegao skoro pa savršenstvo improvizacija.
Teško je i zamisliti čoveka koji izlazi pred publiku koja je skupo platila kartu da ga sluša, a da nema pojma šta će svirati. On neće da zna, to je njegova ideja. Pri tom on je tamo sam – nema nikoga na bini da mu pomogne, da ga podrži, da uleti kad on padne ili se samo saplete. Kit Džeret je sebi zadao neverovatne zadatke – da bude sam i da se ne ponavlja.
To znači da nije svaki koncert bio jednako dobar, jer nije bio ni isti. Ali su se poklopile sve zvezde upravo u Kelnu, iako na početku nije tako izgledalo.
Tako je nastao jedan od najvećih zabeleženih koncerata. Džeret svira senzitivno, s puno emocija, on voli klavir i voli da ne zna šta će biti dalje, kao u romanima Agate Kristi.
„The Köln Concert“ je najprodavanija solo džez ploča u istoriji. Kupilo je četiri miliona ljubitelja klavirske muzike.
A sve je govorilo da to neće biti dobar koncert, čak je mogao biti i otkazan. Prvo, Džeret nije dobio klavir koji je želeo (Bösendorfer 290 Imperial), odnosno, dobio je manju verziju, a ni ta verzija nije radila kako treba. Potom, noć pred nastup nije mogao da zaspi, bolela su ga leđa. Bio je spreman da odustane, ali su ga ubedili da ipak svira jer je bila postavljena oprema za snimanje.
Iako se mučio s ne baš ispravnim klavirom i bolom u leđima, veliki majstor je odsvirao koncert koji će biti proglašen za remek-delo.
Kit Džeret me uvek podseti na velikog klasičnog pijanistu Glena Gulda. Obojica su volela da pevuše dok sviraju klavir. To se može čuti i na ovom koncertu. Kažem da su voleli, u prošlom vremenu jer, nažalost, Džeret više ne može da svira. Nakon moždanog udara više ne može da koristi levu ruku. Upravo onu ruka koja se 1975. borila s klavirom koji je bio pokvaren baš u tim bas registrima.
Genijalni koncert iz Kelna ostaće zabeležen kao veliko muzičko delo i to delo koje je nastalo u tom trenutku i više nikad neće biti ponovljeno, više ne može biti ponovljeno.
Koncert možete poslušati ovde.
Pogledajte i druge Lava LAB preporuke ovde.